De rubbervoer- en kuilschuif is net als de andere Kemp voerschuivers in staat om 70 graden, links en rechts, te zwenken. Doordat de schuif 70 graden zwenkt kan het voer goed afgevoerd worden richting de koeien en zal het niet gaan ophopen. Het 70 graden zwenken is mogelijk door het gebruik van twee cilinders. Het tweede voordeel van deze twee cilinders is dat er meer kracht is om tijdens het voer aanschuiven de schuif te zwenken.
Het volgende pluspunt van een Kemp voerschuif is dat de rubberstrook kan kantelen t.o.v. het aanbouwframe. Dit heeft als voordeel dat het rubber vlak op de bodem staat en dat het rubber gelijkmatig slijt.
Het is van belang dat het voer naast het voertuig geschoven wordt. Zodoende is de rubberschuif verkrijgbaar in meerdere maten, waardoor er voor ieder voertuig een passende schuif is (voor aanbouwdelen zie het document Kemp aanbouwdelen).
De kerntaak van de voerschuiven is vanzelfsprekend het aanschuiven van voer, echter kan de rubberschuif ook gebruikt worden als modderschuif, sneeuwschuif, om restvoer weg te schuiven of om het zand op de kuil weg te schuiven.
De kracht van de RVSKS is dat deze goed is in het aanschuiven van voer maar ook in het zand schuiven op de kuil. De RVSKS kan zodoende gezien worden als een allesschuiver. Door middel van een dubbel draaipunt kan de RVSKS het voer aanschuiven, het zand van de kuil schuiven of opschuiven en het erf kan modder- en sneeuwvrij gemaakt worden.
De RVSKS is voorzien van twee draaipunten en vier cilinders. Het draaipunt dichtbij de aansluiting heeft dezelfde functie als de andere voerschuiven. Wanneer dit eerste draaipunt gezwenkt wordt, kan met het andere draaipunt het rubber is dezelfde stand gehouden worden. Hierdoor verplaatst het middelpunt van het rubber vanuit het hart van het voertuig. Dit is mogelijk tot 700 mm. Doordat het rubber vanuit het hart van het voertuig ‘langer’ wordt kan het zand van de kuil geschoven worden. Het tweede voordeel van een dubbel draaipunt is dat de schuif nog meer dat 70 graden kan zwenken.
Voor extra specificaties, zie het document productspecificaties.
Opties:
De voerschuiven zijn standaard uitgevoerd met een rechte balk, echter is het ook mogelijk om voor handmatig verstelbare hoeken te kiezen. Deze hoeken zijn 35 graden te verstellen ten opzichte van de balk. De verstelbare hoeken geven u meer controle om het voer bij het rubber te houden en zo in de rijrichting weg te schuiven.
Doordat de RVSKS twee draaipunten heeft, zijn er twee hydraulische functies te bedienen. Wanneer het voertuig één dubbelwerkend ventiel heeft, kan u met een 6/2 stuurschuif kiezen, vanuit de bestuurderstoel, welk draaipunt bediend moet worden.
De tweede mogelijkheid is een 3-weg kogelkranen, hiermee kan u handmatig kiezen welk draaipunt bedient moet worden.
Het is mogelijk om te kiezen voor een schokventiel. Het schokventiel zorgt voor een beveiliging wanneer de schuif ergens tegenaan botst. In dit geval zorgt het schokventiel ervoor dat de olie uit de cilinder, die onder druk is komen te staan, verplaatst wordt naar de andere cilinder. Hierdoor zwenkt de schuif langs het obstakel en is de kans op beschadiging kleiner.
Een volgende mogelijkheid is een smoring om de snelheid van het zwenken te regelen. Hierdoor heeft u meer controle bij het hydraulisch zwenken van de schuif.
De laatste mogelijkheid is de terugslagklep. Eigenlijk is het niet een mogelijkheid maar meer een vereiste bij shovels met een open middenstand. Door de open middenstand kan de olie niet geblokkeerd worden en kan de schuif dus niet in één positie blijven staan. De terugslagklep neemt deze functie over door de oliestroom te blokkeren, waardoor de schuif op één positie kan staan.